مختصری درباره شرایط تولید ورق استیل:

در پروسه تولید ورق استیل مواد خام متشکل از سنگ‌های معدنی حاوی مقادیر مشخصی آهن، کروم، نیکل ،منگنز، کربن، نیتروژن، سیلیسوم و … در کوره‌های ذوب سنگ معدن ذوب می‌شود.

سپس با توجه به گریدهای مختلف جهت تولید اسلب عناصر افزودنی دیگری نظیر مولیبدن، تیتانیوم، نیوبیوم، سیلیسم و گوگرد و … به آن اضافه می‌گردد.

در این مرحله می‌توان جهت آلیاژسازی از اسکرپ یا ضایعات ورق استیل یا چیز دیگری از جنس استنلس استیل با گریدهای مورد نظر استفاده نمود.

یکی از ویژگی‌های مهم استنلس استیل قابلیت بازیافت ۱۰۰ درصد می‌باشد که آن را به فلزی بدون هرگونه آلودگی زیست‌محیطی تبدیل کرده است.

در مرحله بعد مواد مذاب در داخل محفظه‌های بزرگ مکعب مستطیل ریخته شده و پس از کمی سرد شدن به شکل قالب‌هایی به نام اسلب در می‌آید.

نورد گرم:

در مرحله بعد به نام نورد گرم، ابتدا اسلب‌های سنگ‌زنی و سپس در کوره‌های پیش گرم گداخته و سرخ می‌شود. در مرحله بعد اسلب‌های گداخته شده با عبور از بین غلتک‌های بسیار عظیم و بزرگ در ۴ الی ۵ و حتی در بعضی موارد شش مرحله عبور می‌کند تا ضخامت‌های مورد نظر که در این قسمت معمولاً ۳ میلی‌متر به بالا است به دست می‌آید.

‏کویل استیل در محله نورد گرم با بیشترین عرض تولید می‌گردد.

کویل استیل تولید شده در مرحله نورد گرم معمولا به مصرف نهایی می‌رسد. جهت تولید ورق استیل در این مرحله کویل استیل به وسیله دستگاه رول بازکن یا کویلر به صورت عرضی برش داده و به صورت ورق استیل یا شیت استیل درمی‌آید.

ورق استیل تولید شده در کوره آنیل گرمادیده و بلا فاصله وارد حمام اسیدشویی می‌شود.

پس از شستشو خشک شده وبه صورت پالت ورق استیل بسته بندی می‌گردد. در برخی کارخانه‌های تولیدکننده ورق استیل پس از سنگ‌زنی و عبور از کوره پیش گرم و غلتک‌های نورد گرم به صورت پیوسته وارد دستگاه نورد سرد می‌شوند. تا ضخامت مورد نظر تولید گردد.

پس از این مرحله کویل استیل یا به صورت رول مصرف می گردد و یا پس از انجام برش عرضی به صورت ورق استیل بسته بندی می گردد .

در مورد گریدهای ورق استیل اطلاعاتی داری؟! اگر نه پس این مقاله رو از دست نده و کلیک کن.

نورد سرد :

در مرحله نورد سرد کویل‌های تولید شده در مرحله نورد گرم، با توجه به گرید تولیدی مد نظر نظیر آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی و …به خط تولید مخصوص هر آلیاژ منتقل می‌شوند.

گروه آلیاژ آستنیتی در برخی از آلیاژهای گروه فریتی پس از آماده‌سازی درخط آماده‌سازی کویل به صورت مستقیم وارد کوره آنیل پیوسته شده و

پس از عبور از این مرحله به صورت کویل استیل یا ورق استیل بسته بندی می‌گردد. سطح ورق استیل تولید شده no1 می‌باشد.

گروه آلیاژهای مارتنزیتی و برخی از آلیاژهای گروه فریتی باید قبل از مرحله آنیل پیوسته ابتدا در کوره بازپخت گداخته شوند. سپس به کوره آنیل پیوسته انتقال یابند سطح ورق استیل تولید شده no1 می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گریدهای مختلف آستنیتی، فریتی، مارتنزیتی و…اینجا رو کلیک کنید.