ورق استیل چیست؟

ورق فولادی ضدزنگ است که با درصدهایی از آلیاژهای مختلف نیکل و کروم تشکیل شده است.

استنلس استیل نوعی فلز است که از آلیاژ نیکل و کروم ساخته شده است. اگرچه ضخامت ورق استیل می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً ضخیم‌‌تر از فویل است، و می‌توان آنها را با دست کمی خم کرد و شکل داد.

ورق‌های استنلس استیل به دلیل ظاهر نسبتاً جذابی که دارند، برای اهداف تزئینی و ساخت‌وساز استفاده می‌شود. آن‌ها را می‌توان روی یک پایه چوبی قرار داد تا یک میز ایجاد کرد و یا خودش را به عنوان پایه شکل داد، همچنین یک پوشش محبوب برای سینک آشپزخانه است. بسیاری از وسایل آشپزخانه مثل هود، گاز، یخچال با این ورق‌های جذاب روکش می‌شوند.

آشپزخانه‌های صنعتی برای کم‌کردن اصطحلاک و استفاده آسان‌تر برای پخت‌وپز و شستشو تمامی قطعاتشان را از ورق استیل می‌سازند. بسیاری از وسایل و ماشین‌آلات با استفاده از روکش ورق فولادی ضدزنگ ساخته می‌شوند، مانند اتومبیل‌ها و هواپیما.

فلزکاران برای ایجاد آثار هنری و عناصر معماری از استیل استفاده می‌کنند، همچنین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی هنگام ساخت پوشش تجهیزات و برخی از اجزای عملیاتی به ورق‌های استیل تکیه می‌کنند.

انواع مختلفی از ورق‌های استیل وجود دارد، عموماً در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرند. تیپ 304 پرکاربردترین و همچنین مقرون به صرفه‌ترین است. نوع 316 نسخه گران‌تری از ورق‌های استاندارد و سطح بالاتری از استحکام و مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می‌دهد. نوع 430 ابتدایی‌ترین است و عموماً در همه‌جا کاربرد دارد. این تیپ‌ها معمولاً با اصطلاحاتی در بازار معروف شده‌اند از جمله ورق استیل بگیر (430) یا ورق استیل نگیر (304)

مزایای اصلی ورق استیل:

خریداران می‌توانند از بین ورق‌های استیل صاف یا بافت‌دار، با روکش‌های مختلف از جلا گرفته تا برس‌خورده یا مات انتخاب کنند. ورق‌ها اغلب توسط سازنده برش داده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با ترفند‌های مختلف (خم و برش) شکل داد. ضخامت آن‌ها بر حسب گیج بیان می‌شود.

یکی از مزایای آن سطح بالایی از مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در مقایسه با سایر فلزات است. این کیفیت به ورق اجازه می‌دهد تا در کاربردهای دریایی یا لوله‌کشی مقاومت کند. برخی از خریداران ممکن است یک ورق فولادی ضد زنگ را برای پرداخت جذاب یا به دلیل تطبیق‌پذیری آن از نظر خم‌شدن و شکل‌دادن انتخاب کنند.

در کاربردهای خاص، ورق‌های استیل ممکن است بهترین انتخاب برای همه خریداران نباشد. در مقایسه با فولاد کربنی، ورق‌های استیل نسبتاً گران هستند. تمیز نگه داشتن آن‌هایی که روکش صیقلی دارند بسیار دشوار است و آهن‌ربایی برای چربی و اثر انگشت هستند. هنگامی که ورق استیل خراشیده می‌شود، تعمیر آن دشوار تا غیرممکن است.

ورق استیل
رول استیل طلایی
ورق استیل خشدار